בדיקת רישיון חשמלאי לפי תעודת זהות

תוכן עניינים

מהו רישיון חשמלאי ומה הוא כולל? למה כל כך חשוב לבדוק אותו ולעשות לו בדיקות מקיפות? כל התשובות לשאלות אלו ועוד – בהמשך מאמר זה!

עבודת החשמלאי

לחשמלאי יש תפקידים רבים, שמתנקזים כולם לעבודה עם חשמל והמערכות השונות שלו. מערכות החשמל השונות, המשמשות את כולנו בכל תחומי החיים, צריכות לעתים החלפה, תיקון, חידוש וכיו"ב. אבל היות שמערכות החשמל הינן מערכות מורכבות מאוד, חשוב שכל פעולה בהן תיעשה על ידי איש מקצוע, שמכיר את המורכבות של מערכות אלו ויודע כיצד לטפל בהן נכון.

תוספת סיכון

לצד המורכבות של מערכות החשמל השונות, יש סיבה לא פחות חשובה לפנות לחשמלאי לכל עבודת חשמל והיא הסכנה. הכוונה היא לכך, שעבודה עם חשמל חושפת את מבצע העבודה לסכנת התחשמלות או התפרצות של שריפה. יתרה מזאת, אם העבודה לא נעשית בדיוק כמו שצריך, סכנות אלו יכולות לבוא לידי ביטוי בהמשך ולסכן בכך את צרכני החשמל, כלומר – אתכם!

חשמלאי זה לא מספיק

ההחלטה להזמין חשמלאי לביצוע עבודות חשמל היא החלטה חכמה לכל הדעות, אבל היא לא מספיקה. זאת, משום שחשוב לוודא, שהחשמלאי הינו חשמלאי מוסמך וחשוב לא פחות גם לבצע בדיקת רישיון חשמלאי לפי תעודת זהות ובאותה ההזדמנות, גם לבדוק את הפרמטרים, עליהם נרחיב בהמשך.

מה מופיע על גבי הרישיון?

על גבי הרישיון של חשמלאים תוכלו למצוא את הפרטים הבאים: מספר הרישיון, מספר תעודת הזהות או מספר הדרכון של החשמלאי, שם, סוג הרישיון, תאריך הנפקה ותאריך תפוגת הרישיון וההיתרים וההגבלות בכל הנוגע לעבודות החשמל השונות, ועל כך נרחיב בהמשך.

תוקף הרישיון

בדומה לרישיון נהיגה, רישיון עסק או כל רישיון אחר, גם לרישיון המקצועי של חשמלאים יש תוקף. משמעותו של התוקף הוא, שעל החשמלאי לשוב ולהוכיח את מקצועיותו ואת היכולת שלו לעסוק בעבודות חשמל. כמובן, ככל שהחשמלאי מוסמך לעסוק בעבודות חשמל מורכבות יותר, כך תהליך חידוש הרישיון שלו מורכב וארוך יותר.

סוג הרישיון והתאמה לצרכים

כאמור, ישנם סוגים רבים של עבודות חשמל החל מקביעה של שקע בקיר ביתי ועד לטיפול במערכות חשמל ארציות. היות שכך חשוב לדעת, שחשמלאים שונים הם בעלי הסמכה ורישיון לבצע עבודות חשמל שונות ולכן, לפני שאתם מזמינים חשמלאי מסוים לביצוע עבודת חשמל מסוימת, חשוב לבצע בדיקת רישיון חשמלאי לפי תעודת זהות ולבדוק האם הוא רשאי לבצע את העבודה הדרושה.

סוגי הרישיונות הקיימים

כמו ברישיונות רכב, עליהם מצוין על אילו רכבים מותר לנהג לנהוג לפי מדרגות, כך גם על גבי רישיון חשמלאי רשומה רמת ההכשרה וההסמכה של החשמלאי ולפיה ניתן לדעת אילו עבודות חשמל הוא רשאי לבצע ולפניכם רשימת ההסמכות האפשריות:

  • חשמלאי עוזר
  • חשמלאי מעשי
  • חשמלאי מוסמך
  • חשמלאי ראשי
  • חשמלאי טכנאי
  • חשמלאי הנדסאי
  • חשמלאי מהנדס

בדיקת ההתאמה

סביר מאוד להניח, שגם אתם, כמו רבים אחרים, לא יודעים מה כל תואר אומר לגבי ההסמכה לבצע עבודת חשמל כזו או אחרת. במידה וזה אכן המצב, כדאי לבדוק מה מוגדר לפי חוק החשמל ולהשוות את עבודת החשמל הנחוצה לכם לרישיון של החשמלאי ומומלץ אף לבדוק את האותיות הקטנות שעל הרישיון כדי לוודא, שלא חלות עליו הגבלות לביצוע העבודה הספציפית.

חשוב לציין, שעיסוק בעבודות חשמל שלא בהתאם לרישיון או עם רישיון שפג תוקפו מהווה עבירה פלילית והיות שאף אחד לא היה רוצה להסתכן בעבודת חשמל לא מקצועית, חשוב לבצע בדיקת רישיון חשמלאי לפי תעודת זהות לפני כל הזמנת עבודה!

רוצים להזמין חשמלאי לביצוע עבודת חשמל כלשהי? חשוב לוודא שהוא מוסמך ומורשה! כאן נסביר בדיוק מהן הבדיקות הדרושות לפני בחירת חשמלאי לביצוע עבודות חשמל.

בואו נפנים

לפני שנסביר על כל מה שחשוב לדעת על בדיקת רישיון חשמלאי חשוב להפנים את החשיבות שלו: בעוד שבתחומים רבים בחיים אפשר להתפשר על עבודה לא מקצועית, עבודות חשמל הן ממש לא בקטגוריה הזו! הרי זה ידוע, שהחשמל, אם לא יודעים כיצד להתנהל אתו, עלול להיות מאוד מסוכן ואף קטלני. מערכת חשמל, אם היא לא תקינה, עלולה לגרום להתחשמלות ואף לשריפה ולכן חשוב תמיד לפנות לאיש מקצוע לביצוע עבודות חשמל.

רישיון חשמלאי באופן כללי

רישיון חשמלאי דומה במהות שלו לרישיון נהיגה, רישיון רפואי או כל רישיון אחר, המתיר לבצע פעולה מסוימת או לעסוק במקצוע מסוים. כפי שלאדם אסור לעסוק ברפואה ללא רישיון, כך גם אסור לאדם לעסוק בעבודות חשמל ללא רישיון ולמעשה, לפני הזמנת חשמלאי לביצוע עבודות חשמל, יש לבדוק היטב את הרישיון שלו לפי הפרמטרים, עליהם נרחיב בהמשך.

מה מופיע על הרישיון?

על כרטיס הרישיון של חשמלאים מופיעים הפרטים הבאים: שם החשמלאי, מספר הרישיון שלו, מספר תעודת הזהות, תאריך הנפקת הרישיון, תוקף הרישיון, סוג הרישיון וההגבלות על עבודות החשמל שהחשמלאי בעל הרישיון רשאי או לא רשאי לבצע, בהתאם להסמכה שלו ובהתאם הגבלות אישיות, במידה ויש.

הגדרת סוגי עבודות

כאמור, ישנם סוגים שונים של הסמכות לחשמלאים בדרגות שונות. דרגות אלו מחולקות כך:

  • חשמלאי עוזר
  • חשמלאי מעשי
  • חשמלאי מוסמך
  • חשמלאי ראשי
  • חשמלאי טכנאי
  • חשמלאי הנדסאי
  • חשמלאי מהנדס

לצד הסמכות אלו, יש גם הכשרות מיוחדות, המקנות לחשמלאים את האפשרות לשמש כחשמלאים בודקים. גם להסמכות אלו יש חלוקה בהתאם למערכות החשמל שהחשמלאי רשאי לבדוק:

  • סוג 1 – הכשרה שעבר חשמלאי טכנאי
  • סוג 2 – הכשרה שעבר חשמלאי הנדסאי
  • סוג 3 – הכשרה שעבר חשמלאי מהנדס

בנוסף, יש גם הכשרות מיוחדות כדוגמת עיסוק בתחום מסוים כגון התקנת מזגנים או לפי תחום מסוים בחשמל כדוגמת טלוויזיה.

מה חשוב לבדוק?

כפי שניתן להבין, תחום החשמל הינו תחום מאוד רחב ולא כל חשמלאי רשאי לבצע כל עבודת חשמל. לכן חשוב לבדוק בקפידה את הרישיון של החשמלאי טרם הזמנתו לביצוע עבודת חשמל. הדברים שחשוב ביותר לבדוק מתחילים בהתאמה בין פרטי החשמלאי לפרטים המצוינים על הרישיון. כמו כן, חשוב לבדוק את תוקף הרישיון, את סוג ההסמכה שלו ולבדוק אם הוא מוסמך לבצע את עבודת החשמל הנחוצה לכם.

הבדיקה בפועל

כדי שתוכלו לבצע בדיקת רישיון חשמלאי, עליכם לבקש ממנו תחילה שישלח לכם צילום של הרישיון שלו. כמו כן, אף אחד לא מצפה מכם להכיר ולהבין לבד את רמות ההסמכה ותחומי ההתמחות של החשמלאים השונים ועל מנת שתוכלו לעשות זאת, עליכם להשוות את סוג ההסמכה המצוין על גבי הרישיון אל מול המידע המופרט, המופיע באתר משרד התמ"ת.

חשוב לציין, שבשונה מרישיון הנהיגה לדוגמה, על רישיון החשמלאי לא מופיעה תמונתו ולכן קשה לוודא, שהאדם שעבורו הונפק רישיון החשמלאי הוא אכן האדם שהגיע לתת לכם שירות ולא מישהו מטעמו. לכן חשוב גם להשוות בין מספר תעודת הזהות המופיע על גבי רישיון החשמלאי לבין המספר המופיע על תעודה מזהה עם תמונה כדוגמת תעודת הזהות, רישיון הנהיגה וכדומה.