לוח חשמל ביתי – תקלות ובעיות נפוצות

תוכן עניינים

חוששים מתקלות בלוח החשמל? בצדק! כאן נסביר על התקלות הנפוצות, איך אפשר למנוע אותן ואיך אפשר לפתור אותן

התחממות של רכיבי הלוח

תקלה נפוצה למדי בלוחות חשמל ביתיים היא התחממות שלו ושל הרכיבים שלו. תקלה זו נגרמת כתוצאה מאוורור לקוי של הלוח ועלולה לגרום להמסה של רכיבים שונים בו וקלקול שלהם. אחת התוצאות האפשריות של תקלה זו היא הפרעה בבידוד החשמל ובמקרה כזה עלולה להיווצר סכנה ממשית של התחשמלות או דלקה. כדי למנוע את התקלה, יש להזמין חשמלאי מוסמך לבדיקה שנתית של לוח החשמל.

שריפה נקודתית

לעתים, כאשר נוצר עומס על פיוז מסוים בלוח החשמל, הוא מתחמם ונשרף. הריח השרוף המגיע מלוח החשמל הוא הסממן לכך ובמקרה כזה חשוב לא לגעת או לנסות לתקן לבד, אלא לקרוא במיידית לחשמלאי מוסמך! כדי למנוע מצב זה, שעלול להוביל אך לשריפה, חשוב להקפיד שלא להעמיס מכשירי חשמל זללניים על פיוז אחד, על פי רוב זה נעשה על ידי חיבור למפצל.

בלאי טבעי

בדומה לכל חומר בטבע, גם לרכיבים חשמליים יש בלאי טבעי ולבלאי זה עלולות להיות תוצאות הרות אסון! אז אמנם אין באפשרותנו למנוע את הבלאי הטבעי, אבל בהחלט יש באפשרותנו למנוע את התוצאות שלו על ידי בדיקה שנתית של חשמלאי מוסמך, שיבדוק את הרכיבים המרכיבים את לוח החשמל ויחליף את מה שדורש החלפה. כמו כן, מומלץ להחליף לוח חשמל ביתי בכל 15-20 שנים באופן יזום.

קפיצות

קפיצות של פקקים בלוח החשמל הן נפוצות מאוד בכל בית ובכל מקום עם לוחחשמל. קפיצות אלה הן תוצאה של קפיצות במתח החשמל או עליות וירידות בלתי סדירות. קפיצות אלה עלולות להשפיע על התפקוד ואורך החיים של מכשירי החשמל השונים המחוברים למערכת החשמל וכדי למנוע, או לפחות להפחית אותן משמעותית, מומלץ לעבור למערכת תלת פאזית. כך, גם אם יש קפיצות בפאזה אחת, שתי האחרות מגבות אותה.

תפקוד לקוי של מונה החשמל

אמנם למונה החשמל אין תפקיד בטיחותי ולתקלה בו אין משמעות של סכנת חיים, אבל תפקידו הוא לבדוק מהי צריכת החשמל הביתית שלכם, עליה אתם מחויבים בחשבון החשמל. במידה והמונה איננו תקין, אתם עלולים למצוא את עצמכם משלמים על הרבה יותר חשמל מכפי שאתם משתמשים בפועל. כדי לבדוק את תקינות המונה יש להפסיק את אספקת החשמל לבית על ידי הורדת השלטר ולבדוק האם הצלחת מפסיקה להסתובב או מסתובבת מאוד לאט.

תפקוד לקוי של ממסר הפחת

אמנם מדובר על תקלה פחות נפוצה ביחס לאחרות אבל אין ספק, שהתוצאות שלה עולות להיות הרסניות. תפקידו של ממסר הפחת הוא להפסיק את אספקת החשמל הביתית באופן מלא ומיידי בעת הצורך ובמידה והוא לא תקין, הרי שהבעיה היא גדולה מאוד! לכן חשוב לבדוק אותו אחת לשלושה – ארבע חודשים על ידי לחיצה על כפתור TT ולראות שהשלטר עובר ממצב ON למצב OFF. במידה וזה לא קורה, יש לקרוא לחשמלאי בדחיפות..

רוצים להבין מהו תפקידו של ארון החשמל הביתי? לדעת איך לתפעל אותו ביעילות ולשמור עליו לאורך זמן? כאן תקבלו את כל המידע החשוב על ארונות חשמל ביתיים!

קצת על ארון החשמל

בכל מקום שיש בו חשמל, יש גם ארון חשמל. זאת, משום שארון החשמל הוא נקודת המפגש בין החשמל המסופק על ידי חברת החשמל לבין המבנה, בו הוא עובר ועובד. החשמל מגיע בשלמותו אל ארון החשמל ומשם הוא מועבר אל חלקי הבית השונים ואל מכשירי החשמל השונים בבית לפי הצורך.

מיקום הארון

יתכן ששמתם לב, לכך שארונות החשמל הביתיים שינו מיקום בשנים האחרונות. בעבר היה נהוג לשים אותם בחדרי המדרגות ואילו כיום נהוג למקם אותם בתוך הדירה. אחת הסיבות לכך היא, שכך ניתן למזער משמעותית נזק כתוצאה מהתחשמלות על ידי ניתוק מהיר של זרם החשמל בזכות הזמינות של ארון החשמל. סיבה נוספת היא, שבעבר היו מקרים רבים של שוד וגניבה, בהם הפורצים היו מנתקים את החשמל מבחוץ וממתינים עד שהדיירים היו יוצאים החוצה כדי לטפל בתקלה ומנצלים את ההזדמנות כדי לבצע את הפשע.

שינוי נוסף

שינוי נוסף שחל בשנים האחרונות בכל הנוגע לארונות החשמל הביתיים הוא החלפת ארון העץ בארון פלסטיק. זאת, משום שארון החשמל הוא רגיש מאוד ולכן ישנם מקרים לא מעטים, בהם הוא מתחמם ומתלקח. היות שהעץ הוא חומר דליק מאוד, ארון חשמל עשוי עץ עלול לגרום לשריפה גדולה, בעוד שארון עץ עשוי פלסטיק יעכב את השריפה והריח החריף של הפלסטיק השרוף יתריע על הבעיה כבר בתחילתה.

התקנה ושינויים

ישנן סיבות שונות לביצוע שינויים בארון החשמל הביתי. מן הסתם, כאשר בונים בית חדש, צריך לתכנן איפה למקם את הארון ופעמים רבות, גם כשעוברים מבית אחד לאחר, עולה הצורך בהעברת הארון. כמו כן, לעתים עולה הצורך בהעברת הארון ללא קשר לשינוי מקום המגורים מסיבות של אסתטיקה, נוחות או בטיחות. בנוסף, לעתים מבצעים מעבר ממערכת חד פאזית למערכת תלת פאזית ואז צריך לבצע את השינויים הנדרשים בארון החשמל. מה שבטוח הוא, שכל שינוי חייב להתבצע אך ורק על ידי חשמלאי מוסמך!

סימון טריטוריה

טיפ חשוב לאחר התקנה של ארון חשמל ביתי חדש או ביצוע שינויים בו הוא להדביק מדבקות תחת כל פקק, כשעליהן מצוין החלק בבית או  המכשיר החשמלי, עליו אותו פקק אחראי. כך תוכלו לדעת איזה חלק בבית או איזה מכשיר חשמלי מייצר עומס וגורם לבעיות ולטפל באופן ממוקד.

תקלות נפוצות

כמו בכל דבר, ובעיקר כאשר מדובר על מעגלים חשמליים, עלולות להיות בעיות ותקלות וחלקן נפוצות יותר מהאחרות. אם כן, אחת התקלות הנפוצות ביותר בארונות חשמל ביתיים היא התחממות יתר של רכיבים במערכת. התחממות זו עלולה לגרום לשינויים ברכיבים השונים ואף לדלקה. תקלה נפוצה נוספת היא תוצאה של בלאי טבעי של חלקי המערכת. בלאי זה עלול להוביל לתפקוד לקוי של חלקי המערכת ואף להתחשמלות ודליקות.

מניעת תקלות

הדרך הטובה ביותר למנוע התחממות יתר היא על ידי אוורור רציף של הארון. את הבלאי הטבעי, מן הסתם, אין אפשרות למנוע. אבל בהחלט אפשר לטפל ולמנוע את הנזקים האפשריים שלו! הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא על ידי הזמנת חשמלאי מוסמך לביקורת שנתית, שיבדוק את רכיבי ארון החשמל ויחליף את הרכיבים המתבלים בחדשים. למעשה, זוהי גם הזדמנות מצוינת לבדוק את התפקוד הכללי של הארון.

לסיכום

לוח חשמל ביתי הוא דבר מאוד רגיש ובעל חשיבות מאוד גבוהה ולכן חשוב לתחזק אותו כראוי. כמו כן, היות שמדובר על מוצר רגיש מאוד, ושחשוב לדעת איך להתעסק אתו, חשוב לא לנסות לבדוק אותו ולטפל בו בעצמכם, אלא להזמין חשמלאי מוסמך לכל בעיה או תקלה. חשוב לא פחות, להקפיד ולהזמין חשמלאי מוסמך באופן יזום לביצוע בדיקות שגרתיות, על פי רוב – פעם בשנה.