כל מה שחשוב לדעת על שקע שוקו

תוכן עניינים

קניתם כיריים חשמליות ואמרו לכם שאתם צריכים שקע שוקו? כאן נסביר מהו, למה הוא מיועד, העלויות שלו, במה כרוכה התקנה שלו ועוד!

מהו שקע שוקו?

שקע שוקו הוא שקע ייחודי, המיועד לחיבור למערכת החשמל של מכשירים ספציפיים, שדורשים חיבור תלת פאזי. השימוש הביתי הנפוץ ביותר בשקע זו הוא עבור כיריים חשמליות ואינדוקציה. בנוסף, נעשה שימוש בשקע זה בעיקר לתנורים תעשייתיים ולציוד רפואי מסוגים שונים.

הייחודיות של שקע השוקו הוא במבנה שלו, השונה לחלוטין מהשקע הסטנדרטי, אותו אנו מכירים ואליו אנו רגילים בכך שיש לו חמישה חורים ולא שלושה ובנוסף הוא גם מוארק בפני עצמו. כל זאת, כדי שיוכל להתאים למערכת חשמל תלת פאזית. לפני שנעסוק בשאלת המחיר של שקע שוקו חשוב להבין מהו בכלל. אם כן, שקע השוקו הוא שקע שונה מהשקע הסטנדרטי, אותו כולנו מכירים. זוהי נקודת קצה ייעודית לנקודת חשמל תלת פאזית, המשמשת למכשירי חשמל שונים כדוגמת כיריים חשמליות, תנורים תעשייתיים, מכשירי חשמל רפואיים ועוד.

מערכת תלת פאזית על קצה המזלג

מערכת תלת פאזית, היא מערכת חשמלית, המשמשת הן את התעשייה והן את האדם הפרטי. היתרון של מערכת זו הוא, שהיא מזרימה שלושה זרמים מקבילים בתדרים שונים וכך היא מסוגלת להפעיל מכשירי חשמל מורכבים, שדורשים אספקה יציבה של חשמל. יתרון נוסף של המערכת התלת פאזית הוא, שניתן גם לפצל אותה למערכת חד או דו פאזית בעזרת שנאים ייעודיים. מערכת תלת פאזית, שנקראת גם מערכת תלת מופעית, היא מערכת חשמלית המבוססת על תדר זהה של זרמי חילופין בשלושה מוליכים במקביל לנקודת אפס משותפת, אך עם הפרש מופע של שליש אורך הגל ומכאן גם שמה. היתרון המשמעותי ביותר של המערכת התלת פאזית הוא ההפרש הקבוע בין המופעים של שלושת המתחים, המאפשר הפעלה של מכשירים חשמליים שזקוקים לכך וגם ייצור של שדה מגנטי מסתובב במנועים חשמליים או יצירת סידורים אחרים של פאזות בעזרת שנאים ייעודיים.

התקנה ועלויות

היות שמדובר על שקע שונה מהשקע הסטנדרטי, העלויות שלו גבוהות יותר ויכולות להגיע לעשרות בודדות של שקלים. כמו כן, כדי לבצע התקנה שלו חשוב להזמין חשמלאי מוסמך וכמובן, גם זה כרוך בתשלום. חשוב לציין, שהתהליך הינו פשוט מאוד, אבל רק במידה ומערכת החשמל הביתית היא תלת פאזית וחשוב לוודא זאת מראש, על מנת שתוכלו לתכנן את ההתקנה בהתאם. על מעבר ממערכת חד פאזית למערכת תלת פאזית נרחיב מיד.

מעבר למערכת תלת פאזית

במידה ומערכת החשמל הביתית היא לא תלת פאזית, המצב הוא קצת יותר מסובך וכרוך בעלויות גבוהות יותר. כדי להפוך את המערכת לתלת פאזית, יש לבקש החלפה מחברת החשמל, להחליף את לוח החשמל הביתי ולהתקין נקודת חשמל תלת פאזית עבור מכשיר החשמל הרצוי לכם. מן הסתם, כל אלו כרוכים בתשלום וחשוב לקחת זאת בחשבון כאשר בוחרים לרכוש מכשיר חשמלי שצריך חיבור תלת פאזי לבית.

השוואה למתחרים

לשקע השוקו יש מתחרה ושמו שקע סיקון. שני השקעים נועדו למערכת תלת פאזית ושניהם בעלי תכונות דומות למדי. יחד עם זאת, יש ביניהם הבדל די גדול, בעיקר כאשר הצורך הוא לשימוש ביתי. הבדל זה הוא הבדל בגודל שלהם. שקע השוקו הוא קטן הרבה יותר משקע הסיקון ולכן הרבה יותר קל למצוא מקום להתקין אותו במטבח ביתי. כמו כן, בזכות הבדל זה, שקע השוקו הוא גם יותר אסתטי, במידה ואתם רוצים להתקין אותו על הקיר במקום חיצוני וגלוי ולא במקום נסתר, כמו בתוך ארון לדוגמה.

מהו שקע שוקו? למה הוא משמש ומהו המחיר שלו לצרכן? את כל התשובות לשאלות אלו ועוד תוכלו למצוא בהמשך מאמר זה!

יתרון נוסף לשימוש ביתי

היות שרובנו משמשים בחשמל לצרכים ביתיים פשוטים חשוב להסביר כיצד מערכת תלת פאזית יכולה לשרת אותנו בחיי היום יום שלנו בבית. אם כן, היתרון הנוסף של המערכת הוא האפשרות לפצל אותה בקלות וללא צורך בציוד נוסף ומיוחד. כלומר, ניתן להשתמש במערכת תלת פאזית אחת ולפצל אותה לשלוש מערכות חד פאזיות שונות לשימוש בשלושה מכשירי חשמל סטנדרטיים שונים.

שקע שוקו – מחיר לצרכן

בעוד שאנו מורגלים לשקעים הסטנדרטיים ולמחירים שלהם – בדרך כלל שקלים בודדים, מחירו של שקע השוקו מגיע לעשרות שקלים. זאת, משום שמדובר על שקע ייעודי בעל מבנה ייחודי ואשר נועד למטרה מסוימת. כמובן, טווח המחירים הוא גדול למדי ויכול להשתנות מחנות אחת לאחרת, אבל מה שבטוח הוא, שמדובר על שקע יקר יותר מהשקע החד פאזי הסטנדרטי.

השקעות נוספות

כאשר עוסקים במחיר של שקע שוקו, אי אפשר להתעלם מהוצאות אפשריות נוספות של מערכת תלת פאזית וכל מה שהיא דורשת. אם כן, גם העלות של ההתקנה הראשונית של המערכת הינה גבוהה יותר מזו של מערכת חד פאזית, בשל היותה מורכבת יותר. כמו כן, כאשר רוצים לפצל את המערכת למערכת דו או חד פאזית, יש לרכוש שנאים מתאימים וגם זה כרוך בתשלום.

התקנה ראשונית

במידה ובבית שלכם אין מערכת תלת פאזית אלא רק חד פאזית מדובר על מצב יותר מורכב מאשר התקנה של שקע שוקו בלבד, שכן במקרה זה יש לשנות את המערכת כולה. תהליך זה כולל שינוי של החיבור הביתי על ידי חברת החשמל, החלפה של לוח החשמל הביתי ללוח חשמל תלת פאזי והתקנה של שקעים בהתאם לצורך.

עלויות ההתקנה הראשונית

כאמור, תהליך ההתקנה הראשונית של מערכת תלת פאזית הינו מורכב ולכן הוא גם כרוך בעלויות. ראשית, יש לשלם לחשמלאי מוסמך לביקורת של חברת החשמל, התקנה של נקודה תלת פאזית ותשלום נוסף לחברת החשמל. כלומר, במידה ואתם מעוניינים בהתקנה של מערכת תלת פאזית, עליכם לקחת בחשבון את מכלול ההוצאות הכרוכות בכך.

לסיכום

נושא המחיר לש שקע שוקו הינו מורכב, מפני שהוא תלוי בגורמים שונים החל במקום הרכישה של השקע, דרך התשלום לחשמלאי לטובת ההתקנה שלו ועד לשאלה האם מערכת החשמל הביתית שלכם היא חד או תלת פאזית. כך המחיר יכול לנוע בין עשרות בודדות של שקלים רק עבור השקע עצמו ועד למאות שקלים עבור החלפת המערכת החשמלית כולה. שקע השוקו הוא שקע ייעודי, שנועד לתת מענה לחיבור של מכשירי חשמל למערכת חשמל תלת פאזית, כאשר המכשיר העיקרי, בשבילו הוא נחוץ לצרכים ביתיים, הוא הכיריים החשמליות. יחד עם זאת, ניתן להשתמש בשקע גם לשימוש חד או דו פאזי, בהתאם לצורך. השקע לכשעצמו איננו מספיק כדי לבצע את ההמרה וכדי להשתמש במכשיר חשמלי תלת פאזי, מערכת החשמל הביתית צריכה להיות מותאמת.

העלויות של השקע עצמו הינן גבוהות יותר מאשר העלויות של שקע רגיל וכמו כן, נדרשת גם התקנה מיוחדת על ידי חשמלאי מוסמך. במידה ומערכת החשמל הביתית היא חד פאזית, יש לשנות אותה על ידי פנייה לחברת החשמל והחלפת לוח החשמל הביתי על ידי חשמלאי מוסמך.