כל מה שאתם חייבים לדעת על נקודות חשמל

תוכן עניינים

רוצים להתקין או להזיז נקודת חשמל בבית? כאן נסביר על כל מה שחשוב לדעת עליהן!

נקודת חשמל – נקודת חיבור

נקודות החשמל נועדו לאפשר לנו להשתמש בחשמל המוזרם לביתנו מחברת החשמל ואנו משתמשים בהן בכל יום למגוון רחב של שימושים: מטענים, טלוויזיות, מדיח כלים, מכונת כביסה, מייבש כביסה, מדפסת והיד עוד נטויה. זו הסיבה לכך, שחשוב שנקודות החשמל יהיו ממקומות נכון ועל כך נרחיב מיד.

מיקום נקודות החשמל

מכשירי החשמל השונים, המשמשים אותנו בכל יום ברחבי הבית, מגיעים עם כבל לחיבור לחשמל. אבל, מן הסתם, אורך הכבל הוא מוגבל והרבה יותר הגיוני למקם נקודות חשמל במקומות אסטרטגיים בבית, מאשר לשים את מכונת הכביסה בסלון לדוגמה. ככל שהשנים חולפות, כך כל בית מחזיק יותר ויותר מכשירים חשמליים שזקוקים לנקודת חשמל ובגלל זה חלק בלתי נפרד מבנייה של בתים חדשים הוא החלק של תכנון נקודות החשמל ופעמים רבות דיירי בתים נאלצים להוסיף נקודות חשמל על אלו הקיימות או לשנות את המיקום שלהן.

סיבה נוספת לשינוי

התפתחות נוספת של השנים האחרונות מבחינת תשתית החשמל הביתית היא, שבתים רבים עוברים לתשתית תלת פאזית מהתשתית החד פאזית הבסיסית. על פי רוב, הסיבה לכך היא רכישה של כיריים חשמליות, שדורשות חיבור לתשתית תלת פאזית. תשתית זו, צריכה גם סוגים שונים של שקעים וכך עוד ועוד בתים זקוקים לביצוע שינויים במערך של נקודות החשמל בבית.

סוגי נקודות חשמל

לצד סוגי השקעים השונים בין מדינות, גם בישראל יש סוגים שונים של שקעים. לדוגמה, יש את השקעים הסטנדרטיים, אותם כולנו מכירים ולכולנו יש בבית. לצידם, יש גם את השקעים המיוחדים של התשתית התלת פאזית ובנוסף, יש גם שקעים ייעודיים כמו שקע למזגן וכדומה.

מעבר לנראה לעין

מעבר למה שכולנו יכולים לראות בעיניים שלנו על קירות הבית שלנו, יש עולם שלם. למעשה, בתוך הקירות עוברים חוטי חשמל רבים מספור, שמטרתם היא להוביל את החשמל מארון החשמל אל כל חלקי הבית וישירות אל מכשירי החשמל שנמצאים בו. למה חשוב להבין את זה? התשובה בהמשך.

טיפול בנקודות חשמל

יש שחושבים, שהתקנה או הזזה של נקודת חשמל היא עניין של מה בכך. אבל כפי שהוסבר לעיל, ההפך הוא הנכון! מאחורי הפלסטיק שכולנו יכולים לראות, עוברים חוטי החשמל, שעבודה לא נכונה איתם ודאי לא תוביל אל התוצאות הרצויות, אבל חמור מכך – היא עלולה לסכן את האדם הבלתי מקצועי בסכנת התחשמלות! בדיוק מהסיבה הזו, חשוב לתת לכך את הדעת ובמקרה הצורך, להזמין חשמלאי מקצועי.

חשוב לציין, שהדבר נכון לגבי כל עבודת חשמל שהיא ואף עבודת חשמל, בסיסית ככל שתהיה, לא שווה את הסיכון והדבר הנכון לעשות הוא להזמין איש מקצוע.