כל מה שחשוב לדעת על שקע תלת פאזי!

תוכן עניינים

רוצים להבין טוב יותר מהו חיבור תלת פאזי, מתי הוא נחוץ ואיך לדעת אם השקע שלכם הוא שקע תלת פאזי או לא? כאן תקבלו את כל התשובות לשאלות אלו ועוד רבות אחרות!

מהי תשתית תלת פאזית?

לפני שנעסוק בשקע הייחודי, המיועד למערכת תלת פאזית חשוב להבין מה המילים תלת פאזי אומרות בכלל! אם כן, מדובר על תשתית של מערכת החשמל הביתית, המאפשרת צריכה גבוהה יותר של חשמל. כלומר, כאשר צריך להפעיל מספר מכשירי חשמל במקביל, או כאשר משתמשים במכשירי חשמל זללניים יחסית, צריכת החשמל הביתית עולה משמעותית באותה נקודת זמן ועל פי רוב מערכת חד פאזית  לא מסוגלת להתמודד כמות צריכה זו ואז נדרשת החלפה של התשתית החשמלית לתשתית תלת פאזית.

שקע תלת פאזי ייעודי – מתי צריך אותו ואיך מזהים?

לפני שנדבר על התשתית עצמה חשוב להבין שיש מכשירי חשמל, שצריכים שקע תלת פאזי לצורך חיבור תקין למערכת החשמל. המכשיר העיקרי, שמוביל למעבר למערכת תלת פאזית ברוב הבתים בארץ ובעולם הוא הכיריים החשמליות וכמו כן, גם מזגן מעל 3 כ"ס. מכשירים אלו חייבים שקע ייעודי, אותו ניתן לזהות לפי המראה שלו, שהוא שונה לחלוטין מהמראה של שקעים רגילים ואחת הדוגמאות הנפוצות לשקע כזה הוא שקע שוקו.

הסכנות שבחיבור לא נכון

במידה ומערכת החשמל הביתית שלכם היא חד פאזית וצריכת החשמל דורשת, גם אם לעתים רחוקות ורק באופן נקודתי, מערכת תלת פאזית, אתם חושפים הן את מערכת החשמל והן את עצמכם לסכנה! הכוונה היא לכך, שכאשר נוצר עומס על מערכת החשמל, היא מתחממת ועלולה להרוס את מכשירי החשמל המחוברים אליה ואף להתלקח ולגרום לשריפה. לכן חשוב לבדוק האם המערכת הקיימת מספקת את הצרכים של הבית, או שעדיף להחליף למערכת תלת פאזית, שתוכל לתת את המענה הדרוש לצריכת החשמל הביתית שלכם.

החלפת תשתית

במידה והגעתם למסקנה, שאתם רוצים או צריכים להחליף את תשתית החשמל הביתית שלכם לתלת פאזית, עליכם לעדכן תחילה את חברת החשמל בתוכניות שלכם. לאחר מכן עליכם להזמין חשמלאי מוסמך להתאמת לוח החשמל ולהחלפת השקעים הנחוצים לשקעים תלת פאזיים. לאחר תום עבודת החשמלאי, עליכם להמתין לביקורת של חברת החשמל, במהלכה תיבדק איכות המערכת החדשה שהותקנה לכם ורק לאחר קבלת האישור, חברת החשמל תתחיל לספק לכם זרם חשמל מתאים.

עלויות המעבר

מעבר ממערכת חד פאזית למערכת תלת פאזית כרוכה בתשלום, שמתחלק לשלושה חלקים: תשלום לחשמלאי, תשלום לחברת החשמל ותשלום על רכישת שקעים מתאימים ושאר החלקים והרכיבים החשמליים הנחוצים למעבר זה. חשוב לציין, שמבחינת התשלום על עבודת החשמלאי, העלויות הן גבוהות יחסית וזאת בשל העובדה, שמדובר על עבודה רבה שגם לוקחת יחסית הרבה זמן.

העלויות של עבודת החשמלאי יכולות לנוע בטווח של 2000-7000 ש"ח, בהתאם להיקף העבודה הנדרש והמורכבות שלה ועלויות המעבר מצד חברת החשמל יכולות לנוע בטווח של 1500-5300 ש"ח בהתאם לסוג התשתיות, ביניהן מתבצע המעבר.

אפשרות ביניים

לצד האפשרות של מעבר ממערכת חד פאזית למערכת תלת פאזית יש גם אפשרות ביניים: מעבר ממערכת חד פאזית של 25 אמפר למערכת חד פאזית של 40 אמפר. מערכת חשמל זו יכולה בהחלט לתת מענה לצרכים של רוב הבתים בישראל ולחסוך את המעבר למערכת תלת פאזית.

היתרון והחיסרון של פתרון הביניים

האפשרות לעבור למערכת חד פאזית של 40 אמפר כרוכה בהוצאות הרבה יותר קטנות וזהו היתרון הגדול ביותר שלה. כמו כן, היא גם דורשת פחות זמן עבודה ולכן היא מהווה פתרון מצוין למי שרוצה לחסוך בזמן ובכסף. יחד עם זאת, החיסרון הגדול ביותר של אפשרות זו הוא, שהיא לא מתאימה לכל בית וגם לא לכל מכשיר חשמלי.

בדיקת היתכנות

אם האפשרות של מעבר למערכת של 40 אמפר מצאה חן בעיניכם, תוכלו להזמין חשמלאי לביצוע בדיקה מקיפה והערכה של הצרכים הקונקרטיים אצלכם בבית. כך תוכלו לקבל המלצה מקצועית של איש מקצוע מנוסה והוא יוכל לבדוק האם אפשרות זו רלוונטית עבורכם ולהסביר לכם את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהאפשרויות באופן המדויק ביותר עבורכם.