דרישות כיבוי אש לטופס 4

תוכן עניינים

בניית מבנה חדש מתבצעת בכפוף לקבלת אישורי בנייה ממוסדות השלטון, מהרשויות המקומיות ומהרשות הארצית לכבאות והצלה. בין אם מדובר על מבנה צמוד קרקע הרלוונטי עבור מגורים, בין אם מדובר על בניין עסקים ובין אם מדובר על כל מבנה אחר שיש בו שימוש של בני אדם, הרי שיש צורך לקבל טופס אכלוס מיד עם סיום הבנייה על מנת להשתמש במבנה. תהליך קבלת האישור המדובר מתחיל עם הגשת הבקשה להיתרי בנייה בשלבים מוקדמים. עם הגשת הבקשה המדוברת יהיו הגדרות מדויקות לגבי דרישות כיבוי אש אשר כוללות בין היתר את ציוד כיבוי האש. דרישות כיבוי אש לטופס 4 הן דרישות חשובות מאוד שכן, מעבר לעובדה שהן מהוות אישור בירוקרטי לאכלוס המבנה, הן גם רלוונטיות כדי להבטיח שהמבנה בטוח למגורים או לשהייה בו.

 

טופס 4 מהו?

טופס 4 הוא למעשה טופס אשר ידוע כטופס אכלוס. הטופס המדובר קובע כי הקבלן אשר בנה את המבנה עמד בכל הדרישות אשר הוקצו לו  על ידי הרשויות המקומיות, הרשות הארצית לכבאות והצלה, חברת החשמל, תאגידי המים וחברת הגז. בטופס הקבלן למעשה מצהיר כי כל עבודות התכנון בוצעו בצורה הראויה וכי המבנה בטוח וראוי למגורים או לאכלוס. הטופס נחתם על ידי מהנדס בנייה אשר פיקח על עבודות השלד ווידא כי הוא יציב, אטום וחזק. יש צורך באישור של נציג הכבאות של הרשות המקומית על הטופס כדי להמשיך את התהליך הסופי עד לקבלת תעודת גמר ומסירת המבנה לאכלוס.

 

מהן הדרישות של כיבוי אש עבור טופס 4?

טופס 4 שהוא טופס אכלוס כאמור, חייב לכלול טופס נוסף אשר חתום על ידי נציג הכבאות המקומי. מדובר על טופס אישור מכבי אש לטופס 4 והוא חייב לכלול את הסעיפים הבאים  וזאת בהתאם  למבנה: ראשית כל, יש צורך בהתקנת מערכת גלאי עשן בבניין. שנית, יש להתקין גלגלון באורך של 30 מטרים עם מזנק צמוד, יש להתקין ארונות כיבוי אש עם ציוד מתאים עבור בנייני קומות, יש למקם מטפים בכל קומה וקומה במבנה, מעבר לתקנות הציוד הנדרש עבור כיבוי אש, יש לקבל אישורים חתומים על ידי מספר גורמים ולאחר מכן יש להגיש אותם לנציג הכבאות לאישור סופי טרם מקבלים טופס 4 חתום. האישורים צריכים לכלול את הסעיפים הבאים: תוכניות בנייה, תוכניות של מערכת החשמל, אישור קבלן על שימוש בחומרי הבנייה בהתאם לתו התקן, אישור חתום על התקנת גז על ידי מתקין מורשה.

גם בתחום  של התקנת מעליות במבנה, חשוב מאוד להעיד כי המעלית תקינה בהתאם לכל הדרישות על מנת לקבל את האישור המדובר.

לאחר שמגישים את כל המסמכים הרלוונטיים והאישורים החתומים, יש להגיש את התיק אל נציג הכבאות של הרשות המקומית. לאחר מכן הוא עורך סיור פיזי במבנה כאשר המטרה היא לוודא כי הקבלן אכן עמד בכל התנאים של המערכת. כאשר ישנו אישור מן הרשות הארצית לכבאות והצלה, מתכנסת ועדה לקבלת טופס 4 ומשם ממשיך התהליך עד שיש תעודת גמר סופית המתירה את הכניסה למבנה ואת השהייה בו לזמן לא מוגבל.