האם יש כמה סוגים של מזח?

תוכן עניינים

מי נדרש בהתקנת אביזר המז"ח?

משרד הבריאות יצר רשימת מקומות שנדרשים על פי חוק בהתקנת מז"ח, אך יכולים להיות עוד סוגים של בתים פרטיים או עסקים שגם הם נדרשים בהתקנת מז"ח. אבל שנייה לפני שאתם רצים לחפש בודק מזח בירושלים או בכל אזור אחר בארץ, שימו לב שאין לכם גישה לרשימה הזו ולכן כל עסק שמגיע להוציא רישיון מקבל או לא מקבל את הדרישה בהתאם לאופי העסק שיש ברשותו.

** על פי התקנות, חובה על כל בעל עסק שמשתמש במערכת מים כחלק מהעסק שלו להתקין מז"ח בראש המערכת ובנקודות נבחרות אחרות, לבדוק את התקינות של אביזר המז"ח אחת לשנה על ידי בודק מז"ח מוסמך שיש לו הסכמה בתוקף על ידי משרד הבריאות.

 

בבתים משותפים ופרטיים:

מתקין מזח בירושלים או בשאר אזורי הארץ יכול להגיע להתקין לכם את אביזר המז"ח במערכת כיסוי האש, מערכת דישון החצר, בבית או במרפסת.

בעסקים:

  • בכל רפת או לול.
  • במשק חקלאי שהתהליך ההשקיה שלו נעשה באמצעות מערכת שבה יש מתקן שמיועד להחדרה של חומרים לתוך מערכת המים או שנעשה בה מיקס של חומרי הדברה ביחד עם המים.
  • עסק שנדרש ברישוי כמפורט בתקנות לבריאות העם.

 

שימו לב:

התקנות אוסרות על ספקי המים לתת מענה ולספק מים בעלי עסקים שלא התקינו מז"ח או לא בדקו אותו במועד המתאים, ואפילו מתירות על הספק רשות להתקין בעצמו את המז"ח או לבדוק אותו במקום בעל העסק ולחייב אותו בתשלום בעבור השירות.

 

מערכות שדורשות התקנה של מז"ח

חקלאות וגינון, כיבוי אש, נופש ונוי, מערכות קבועות במבנים.

דוגמאות לעסקים שנדרשים במז"ח לפי תתי תחומים:

  • בריאות, רוקחות, קוסמטיקה.
  • חקלאות ובעלי חיים
  • מים ופסולת
  • מזון
  • דלק ואנרגיה
  • רכב ותעבורה
  • מלאכה, תעשייה, כימיה ומחצבים.

 

סוגי המז"ח הקיימים:

מהם סוגי המז"ח שקיימים היום בשוק?

למז"ח שלושה סוגים: אל"מ, שוט"ק, חכ"כ והנה פירוט שלהם בקצרה תוך דגש על ההבדלים העיקריים ביניהם.

מז"ח אל"מ – מונע זרימה חוזרת בעל אזור לחץ מופחת – מז"ח מהסוג המחמיר ביותר מכל שלושת הסוגים הקיימים וזאת מכיוון שיש לו מערכת התראה יומית. בנוסף לשני האל חוזרים שלו. במידה ותהיה תקלה והוא יתחיל לטפטף, הוא יתריע לבעל העסק שיש לתקן אותו.

מז"ח מסוג חכ"כ – מונע זרימה חוזרת מסוג חד כיווני כפול – למז"ח הזה ישנם שני אל חוזרים, כמו בסוג הקודם, אבל אין לו מערכת התראה. לכן אי אפשר להתקין אותו בכל עסק כמו את מז"ח האל"מ. למרות זאת, אין זה אומר שהוא אינו מומלץ. אם יש אפשרות להתקין אותו הוא ימנע לכם הרבה בעיות בעתיד ויחסוך לכם הרבה כאבי ראש.

שוט"ק – שובר ואקום טעון קפיץ – אביזר מז"ח זול יחסית שניתן להתקין אותו בשיא גובה המערכת. לא מתאים לכל מקום ופחות נוח וקל להתקנה. לכן השכיחות שלו בארץ היא מאוד נמוכה. השו"טק בנוי מאל חוזר אחד ושסתום אוויר שהתפקיד שלו הוא להכניס אוויר בזמן הזרימה החוזרת כדי למנוע ואקום של המערכת.

 

מה ההבדל בין סוגי המז"חים הקיימים?

כל סוגי המז"ח בדוק הם אביזרים שתפקידם זהה אך נראותם שונה. כמו שיש חברות סלולר שונות ודגמים שונים של טלוויזיות כך בדיוק גם אביזרי המזח נועדו לבצע את אותה הפעולה רק שגם שם יש חברות שונות שמייצרות ומספקות את המז"חים. הפועלה שלהם זהה אבל המבנה שלהם והאופן שבו הם פועלים הוא השונה.

 

שיהיה בהצלחה!