מהו ממסר חשמלי ומה חשוב לדעת עליו?

תוכן עניינים

מהו ממסר חשמלי, למה הוא משמש ואילו סוגים יש? על שאלות אלו ועוד נענה במאמר זה!

מהו ממסר חשמלי?

הממסר החשמלי הוא רכיב חשמלי חשוב ובסיסי, שתפקידו הוא לבקר ולווסת את הזרם במעגלים חשמליים שונים. אחד השימושים הנפוצים ביותר שלו הוא בלוחות חשמל. הממסר מורכב משני חלקים: סליל אלקטרו מגנטי ומגעים. כאשר זרם חשמלי עובר בסליל, הוא יוצר שדה מגנטי. השדה המגנטי מושך אליו את המגעים וכך הוא מפעיל או מכבה את המעגל החשמלי, אליו הוא מחובר.

למעשה, ניתן לדמות את הממסר למפסק המוכר לנו מקירות הבית והמשפיע על ההדלקה והכיבוי של האור. כאשר אנו לוחצים עליו הוא מדליק את האור וכשאנו לוחצים עליו שוב ומשנים את הזווית שלו, הוא מכבה אותו. פעולת הכיבוי וההדלקה של האור באמצעות המפסק קורית כאשר המעגל החשמלי נסגר ונפתח כשאנו עושים זאת ידנית ואילו תפקידו של ממסר חשמלי הוא לעשות את הפעולה בשבילנו ובאופן אוטומטי.

סוגי הממסרים הקיימים

כאמור, הממסר החשמלי בסיסי, המשמש אותנו במעגלים חשמליים רבים כדוגמת מכשירי חשמל ואלקטרוניקה שונים, לוחות חשמל ועוד. היות שיש לו שימושים שונים, יש לו גם סוגים שונים:

  • מגע פתוח (NO) – ממסרים אלו הם ממסרים, שכאשר אין מתח בסליל שלהם, המעגל נשאר פתוח וכאשר מתח מתחיל לעבור בהם, המעגל נסגר והמכונה או המכשיר מתחילים לעבוד
  • מגע פתוח (NC) – ממסרים מסוג זה הם ממסרים, בהם המעגל סגור כשאין מתח בסליל ואילו כשהמתח מופסק, המעגל החשמלי נפתח והמכשיר או המכונה מפסיקים לעבוד
  • ממסרים עם מגע מחליף (Change Over) – ממסרים אלו נועדו לבצע החלפה בין שני מעגלים שונים. כלומר, כאשר מעגל אחד נפתח והמכשיר או המכונה המחוברים אליו מפסיקים לעבוד, המעגל השני נסגר והמכשיר או המכונה המחוברים אליו מתחילים לפעול. חשוב לדעת, שממסר זה לא יכול לסגור או לפתוח את שני המעגלים במקביל

עוד על סוגי ממסרים

סוגי ממסרים הרשומים לעיל יכולים להגיע בצורות שונות. לדוגמה, ניתן לרכוש ממסר חשמלי נשלף להתקנה מהירה ופשוטה והוא מתאים בעיקר ללוחות חשמל ולמערכות תעשייתיות. כמו כן, ישנם ממסרים צרים, שיתרונם הגדול הוא דווקא בהיותם קטנים וכך אפשר להתקין מספר ממסרים על לוח אחד. בנוסף, ישנם גם ממסרים להלחמה, המיועדים בעיקר למערכות וכרטיסים אלקטרוניים.

לצד הממסרים הנפוצים, קיימים גם שני סוגים של ממסרים ייעודיים, אותם נהוג לרכוש בהזמנה אישית. הכוונה היא לממסר לרכב ולממסר כוח. הממסר לרכב נועד לתת מענה לחלקים חשמליים ברכב כדוגמת אורות, מתנע, צופר, משאבת דלק חשמלית ועוד. ממסר הכוח נועד לתת מענה במעגלים בעלי מתח גבוה ובעיקר במערכות תלת פאזיות והם דומים למה שנקרא "מגענים".

בחירה והתקנה

הבחירה בין סוגי הממסרים נעשית על פי סוג המעגל, אליו הממסר מיועד, ועל פי כמות המתח שיכול לעבור בו. כלומר, בהתאם למכשיר החשמלי. כל עוד מדובר על ממסר חשמלי פשוט, ההתקנה שלו היא קלה ופשוטה. כל מה שצריך לעשות הוא לחבר אותו במקום המיועד לו על הלוח. יחד עם זאת, כאשר מדובר על ממסר מורכב יותר כדוגמת הממסר להלחמה, נדרש ידע וניסיון בתחום כדי לא לקלקל אותו ולהרוס את הלוח החשמלי.

באופן כללי, לפני בחירה של ממסר מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע מומחה, שיוכל לעזור לכם לבחור את הממסר הדרוש לכם ושייתן לכם את המענה הנחוץ. כמו כן, גם ההתקנה של הממסר, פשוטה ככל שתהיה, תמיד עדיף שתתבצע על ידי חשמלאי מוסמך!