החלפת לוח חשמל ביתי

תוכן עניינים

מהו לוח החשמל הביתי, מאילו סיבות צריך להחליף אותו ואיך עושים את זה? את כל התשובות לשאלות אלו ועוד, תוכלו למצוא בהמשך מאמר זה!

מהו לוח החשמל הביתי?

לוח חשמל ביתי, שלעתים נקרא גם ארון חשמל ביתי, הוא נקודת החיבור בין חברת החשמל, שמייצרת ומספקת את החשמל, לבין הבית – בו נמצאים הצרכנים המשתמשים בחשמל זה. לצד השימוש כנקודת חיבור, לוח החשמל מהווה גם נקודת שליטה וחלוקה של החשמל לחלקי הבית השונים ולעתים אף למכשירי חשמל ספציפיים בתוך הבית עצמו.

שינוי מיקום

עד לפני כשני עשורים היה נהוג להתקין את לוח החשמל הביתי מחוץ לבית. נוהג זה שונה בעקבות סדרה של מקרי פריצה לבתים, שהתחילו בכך שהפורצים ניתקו את זרם החשמל והמתינו לדיירים שייצאו החוצה כדי לבדוק את מקור הבעיה בלוח החשמל. בעקבות מקרים אלו, כיום נהוג להתקין את לוח החשמל בתוך הבית ובמידה ולוח החשמל נמצא בחוץ, ניתן לשנות את מיקומו ולהכניס אותו פנימה.

סיבה נוספת לשינוי המיקום של לוח החשמל היא, שלוח החשמל עצמו פולט קרינה. אמנם מדובר על קרינה בעוצמה נמוכה, אבל ברור שאף אחד לא רוצה להיות חשוף אליה יותר מן הנחוץ ולכן, במידה ולוח החשמל נמצא במקום מרכזי בבית, עדיף להעביר אותו למקום אחר, כשהמיקום הנפוץ ביותר הוא לצד דלת הכניסה הראשית.

שינוי מבני

שינוי נוסף שהתרחש בשנים האחרונות הוא שינוי של המבנה והרכיבים של לוח החשמל ושינוי זה מוביל לא פעם לביצוע החלפת לוח חשמל ביתי. הכוונה היא לכך, שכיום הרכיבים עשויים מחומרים יותר עמידים ונטולי נטייה להתלקחות והמשמעות היא, שהם הרבה יותר בטיחותיים. שינוי אפשרי נוסף הוא מעבר ממערכת חד פאזית למערכת תלת פאזית, שדורשת שינויים גם בלוח החשמל עצמו.

החלפת לוח חשמל ביתי לצורך חידושו

כמו כל חומר בעולם, גם הרכיבים האלקטרוניים, המרכיבים את לוח החשמל, מתבלים עם השנים. המשמעות של בלאי זה היא, שהרכיבים עלולים להפסיק לעשות את התפקיד שלהם ואף לגרום לסכנת התלקחות והתחשמלות. לכן חשוב לבדוק את לוח החשמל הביתי ואת רכיביו השונים בכל שנה ובמידת הצורך, להחליף את הרכיבים הבלויים. כמו כן, מומלץ לבצע החלפת לוח חשמל ביתי בכל 10-15 שנים. כמובן, לאחר בדיקה מקיפה.

איך מחליפים לוח חשמל ביתי?

לפני הכל חשוב להבהיר, שפעולת החלפת לוח חשמל ביתי צריכה להתבצע על ידי איש מקצוע בלבד! זאת, משום שמדובר על המקום בבית, בו זורמת הכמות הגדולה ביותר של חשמל וכדי לבצע בו שינויים, כולל החלפה כמובן, צריך לקבל הכשרה מקצועית למניעת התחשמלות או שריפה.

בחירת חשמלאי

בחירה של חשמלאי לצורך החלפת לוח חשמל ביתי צריכה להיעשות, לפני הכל, על פי ההסמכה המקצועית שלו. רק לאחר מכן ניתן לבחור על פי רמת השירות שהוא נותן, הזמינות שלו וכך הלאה. חשוב לציין, שלאחר החלפת לוח חשמל, יש צורך בבדיקה נוספת של בודק חשמל, שהוסמך לכך על ידי חברת החשמל.

תפקידו של בודק החשמל

תפקידו הכללי של בודק החשמל הוא בדיוק כפי שהוא מתואר – לבדוק את מערכת החשמל הביתית. אבל אם נרצה לפרט יותר, אז תפקידו הוא לבחון את מערכת החשמל הכללית של הבית ובעיקר את לוח החשמל מבחינת התקינות והבטיחות שלו. כאשר מדובר על בדיקת חשמל לאחר החלפת לוח חשמל ביתי, תפקידו הוא לוודא, שלוח החשמל החדש הותקן באופן תקין ובטיחותי והדבר נכון גם לגבי כל הרכיבים האלקטרוניים שבו.